Film - Fucking Åmål


Fucking Åmål
En svensk film från 1998 (Bara ett år efter jag föddes).

Handling:
Sextonåriga Agnes är ensammast i hela världen, det tycker i alla fall hon själv. Hon är djupt förälskad i Elin, en flicka som enligt ryktet ska ha hånglat med alla pojkar på skolan. Av en händelse kommer Elin hem till Agnes på hennes födelsedag. Efter den händelsen börjar Elin på allvar fundera över om hon är homosexuell, men kommer på andra tankar när hon möter Johan. Tiden går och Agnes är lika kär i Elin som innan. Elin börjar i sin tur bli osäker på sin kärlek till Johan och börjar fantasiera om Agnes.

Vad tycker jag:
Oj, den är fantatisk, den är nog en av Sveriges bästa filmer. Jag kan inte fatta att det är en svensk film. Så bra är film, jag brukar hata svenska filmer men denna förändrar min åsikt. Det är verkligen bra att det finns såna filmer som lär folk att våga vara sig själv och vara öppen med sina känslor.


Kommentarer
Nilla

Visst är den helt otroligt bra, liksom Moodyssons Tillsammans.

2010-12-05 21:11:42
Anton

Ja, den är verkligen bra. Har du sett "Tillsammans" av samma regissör (Lukas Moodysson). Den är också jättebra. Jag tror Klara har den på DVD

2010-12-11 16:30:00
Tova

Vet, har sett "Tillsammans". Jättebra, tycker jag.

2010-12-12 12:36:14
Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: