Film - Stolthet och fördom


Stolthet och fördom
Orginialtitel: Pride & Prejudice.
En engelsk romantisk film med skådespelare som Keira Knightley, Matthew Macfadyen och Carey Mulligan.
Åldergräns: Barntillåten.
Längd: 2 tim 2 min.
Regissör: Joe Wright.

Handling:

De fem systrarna Bennet är uppvuxna med sin mor och har ett enda mål i livet - att hitta en man att gifta sig med. Den näst äldsta systern Lizzie kan dock komma på hundra anledningar till varför hon inte vill gifta sig. När Fru Bennet nås av den spännande nyheten att en förmögen ungkarl i sällskap med en grupp sofistikerade vänner skall tillbringa sommaren i en herrgård i närheten, fylls både hon och hennes döttrar av hopp om ett stort urval av friare. Nykomlingen Charles Bingley blir omedelbart intresserad av äldsta dottern Jane. Historien tar dock en annan vändning när Lizzie träffar den stilige, mörke och snobbige Herr Darcy och det som till en början verkar som en lyckoträff blir snart en kamp om stolthet och fördom. Lyckas de ta sig över detta oväntade hinder och kommer Lizzie att gifta sig till sist?

Vad tycker jag:
Filmen är fint gjord och har intressant handling. I början är det smått trist men sen blir det bättre och bättre. Jag tycker om filmen fast den är inte alltid smidig och kul. Jag gillar bäst den där dansscen mellan mr Darcy och Lizzie och den där scen när Mr Darcy friar till Lizzie men hon tackade nej. De scener gillar jag bäst.
Jag tycker att Mr Darcy är inte så snygg, det var synd för jag ville Mr Darcy ska vara snygg. Men ändå tycker jag att Lizzie och Mr Darcy passar bra ihop. Keira Knightleys skådespeleri är mycket bra.

4 av 5



Kommentarer
Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: