Film - The Shining


The Shining
En amerikansk rysare från 1980.
Åldergräns: 15 år gammal.
Regisörr: Stanley Kubrick.

Handling:
Tänk på den största tänkbara skräcken. Ett utomjordiskt monster? En dödlig epedemi? Eller kan det vara, som i detta skräckens mästerverk av regissören Stanley Kubrick, rädslan att mördas av någon som borde älska och skydda dig - en familjemedlem? I denna film, med manus baserat på Stephen Kings roman, svetsar Kubrick samman livliga framföranden, hotfulla omgivningar, drömlika sekvenser och chock efter chock, till en milstolpe inom det makabra. Jack Nicholson spelar Jack Torrance, som rest till det eleganta och isolerade hotellet Overlook för att ta jobb som vaktmästare under lågsäsongen, i sällskap av sin fru (Shelley Duvall) och son (Danny Lloyd). Torrance har aldrig varit där förut - eller har han det? Svaret finns i det spöklika tidsförvrängningen av galenskap och mord som är The Shining.
Vad tycker jag:
Filmen börjar lite tråkigt men sen blev det bara mer intressant och läskigare. Till sist vågade jag knappt hålla ögon på teven. Det är verkligen läskigt med Jack Nicholson som en galen mördare med en yxan i hand. Usch, usch och usch. Jag kunde nästan inte sova i natt, jag var tvungen läsa en massa tjejtidningar för att kunna glömma Jack Nicholson. Men jag kan säga att filmen är jättebra och verkligen ordentligt skrämmande.

5 av 5


Kommentarer
Nilla

Håller med dig! Läskigare film finns nog inte. Minns fortfarande vilken kramp jag fick i benen första gången jag så den för att jag var så rädd och spände mig så mycket.

2011-04-03 20:43:54
URL: http://blogg.skanskan.se/deckare/
Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: