Film - Ung rebell (1955)


Ung rebell
Originaltitel: Rebel without a cause.
En amerikansk drama från 1955 med skådespelare som Natalie Wood, James Dean och Sal Mineo.
Åldergräns: 15 år.
Längd: 1 tim 47 min.
Regissör: Nicholas Ray.

Handling:
Det är en av de första filmerna som vågade antyda att ungdomsvåld även förekommer i de högre samhällsklasserna. Jim är den våldsamme rikemanssonen som kommer i konflikt med allt och alla. Han råkar i trubbel med polisen, blir kär i Judy och råkar i slagsmål med hennes pojkvän.

Vad tycker jag:
En jättebra film med spänning. Man vet inte hur filmen ska sluta, så här vill jag ha. Filmen börjar verkligen intressant, man vill fortsätta se. Slutet var så tragisk och sorgligt. Jag gillar såna filmer.
Jag vill även tillägga att James Dean är sååå snygg i denna filmen. Jag lade inte märke till honom förrän jag såg filmen. Så synd att han dog ung (Inte i filmen utan i verkligenhet).

Starkt 4 av 5.


Kommentarer
Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: