Film - Jag saknar dig



Jag saknar dig


En svensk film från 2011 med Erika Midfjäll, Thomas Hanzon, Hanna Midfjäll, Ludvig Nilsson och fler mer.
Åldergräns: Från 11.
Längd: 2 tim 5 min.
Regissör: Anders Grönros.

Handling:
Tina och Cilla, som bor i Piteå, är 14 år. De är enäggstvillingar och identiskt lika men olika som personer. På mammas födelsedag rusar tvillingarna iväg för att hinna med skolbussen. Då inträffar katastrofen. Cilla blir påkörd och dödas. Det är som om Tinas halva jag försvinner. Med det blir samtidigt startpunkten för Tinas omtumlande väg till ny självinsikt. Filmen är baserat på en roman av Peter Pohl och Kinna Gieth.

Vad tycker jag:
En fyndig film, fylld av sorg och ensamhet. Man känner sig så ledsen och tomt efter olyckan hade skett. Jag lovar att ni kommer behöva lite näsdukar även ni som nästan aldrig gråter. Lite jobbigt att behöva se igenom, det gör lite ont i bröstet och man tänker på de anhöriga som man har förlorat. Filmen signalerar att man kan gå vidare och leva efter en närstående har dött. Sorgen försvinner kanske aldrig men man kan gå vidare och leva med minnet kvar i hjärtat. Filmen är också lite tröstande på nåt sätt för oss som har mist nån. Erhört bra svensk ungdomsfilm. Jag brukar inte gilla svenska filmer men denna filmen är rätt ovanligt bra att vara en svensk film.

4 av 5


Kommentarer
Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: